"DANMARK FÖRBJUDER "MÖRDARHUNDAR"

Satt nyss och läste nyheterna på nätet och hittade denna artikel om de så kallade "mördarhundarna" ska förbjudas att avla fram eller importeras eftersom att de är så våldsamma hundar osv. Det är alltså tänkt att hela 14 raser i Danmark ska utrotas pga deras våldsamma beteende osv.. Läs hela artikeln här!



Jag tycker att det är så överdrivet att kalla raserna Pitbull terrier, staffeshire bullterrier osv. för "mördarhundar", det är faktiskt så att en helt "vanlig" hund så som Border Collie eller vad som helst kan bli en "mördarhund" om den kommer i fel händer. Nej nu väljer jag att kalla dom för kamphundar, även om det också låter illa men jag menar inge illa med det, för att de är just kamphundar. Men de är faktiskt så att raserna inte är framavlade för att attackera människor osv som vissa vrkar tro. De är framavlade för att hetsa upp byten vid jakt, alltså inte människor utan djur. Och det finns många seriösa hundägare till dessa hundar som försöker avla bort deras hetsiga egenskaper och har studerat deras beteende och så innan de köpte hunden. Alla använder inte sin hund till kamp och för att "mörda" folk. Det som händer är att hundarna hamnar i fel händer, okunniga, oproffsiga & oseriösa personer, det är det blir fel och det kan hända men precis vilken hundras som helst !


Så de jag tycker är att man inte ska utrota kamphundarna, utan att man hellre ska sätta striktare regler på vem som får köpa en sån avancerad hund, jag tycker inte att vem som helst ska få köpa en eftersom det är väldigt enkelt att förstöra en sån hund om man inte har kunskapen. För det är inte hundens fel att den blir som den blir, utan den som håller i kopplet, tänk på de !




Mina kommentarer ♥
Postat av: Maria - livet i Milano ☆

jag tycker att det är konstigt att det inte varit olagligt sedan länge

2010-01-22 @ 10:41:40
URL: http://fashionstars.blogg.se/
Postat av: Maria - livet i Milano ☆

oj förlåt, missförstod texten. trodde att de förbjöd människor att göra sina hundar till "mördarhundar" om du förstår vad jag menar :P

i vanliga fall är de som folk tycker är läskiga hundar smartare än en golden tex. jag hade en rottweiler förut och han var den snällaste som existerade =)

2010-01-22 @ 11:44:12
URL: http://fashionstars.blogg.se/
Postat av: MyzaaN - Princess Pink

JA AS SKÖNT med helg :D va tkr du då ? ;)

2010-01-22 @ 18:00:20
URL: http://myzaans.blogg.se/

Kommentera här ♥ Glöm inte att skriva ditt namn, anonym kommentarer raderas omedelbart & ip-adressen spåras vid olämpliga kommentarer! Tack!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0